Witamina C i jej znaczenie dla zdrowia zębów i jamy ustnej

Witaminy to związki chemiczne, które dla naszego organizmu są bardzo ważne. Wiele z nich wpływ na stan zdrowia zębów oraz jamy ustnej. Do najważniejszych zaliczyć trzeba witaminę C. Warto wiedzieć jaki ma wpływ na nasze uzębienie. Witamina C zalicza się do tych grup witaminowych, które rozpuszczają się w wodzie. Jest nietrwała i dlatego łatwo ulega rozpadowi w przypadku wysokiej temperatury oraz tlenu.

Na jej niedobory często cierpią palacze i dlatego pojawiają się u nich drobne zmarszczki na skórze.

Witamina C a jama ustna

Witamina C to jeden z najsilniejszych antyoksydantów. Chronić będzie nasze przyzębie przed działaniem wolnych rodników, które prowadza do niszczenia komórek, z których tkanki są budowane. Witamina C bierze udział w syntezie kolagenu, to substancja, która tworzy dziąsła, włókna ozębnej, zębinę oraz kości. Zapewniać będzie także właściwą gęstość.

Wiele badań naukowych udowodniło związki pomiędzy niskim poziomem witaminy C w osoczu a zwiększonym ryzykiem rozwoju zapalenia przyzębia. Wprowadzenie do diety jednego grejpfruta doprowadziło do tego, że wzrósł poziom witaminy C w organizmie i problem z krwawieniem dziąseł był mniejszy. Osoby, które pracują na plantacjach cytrusów spożywają ich jak wiadomo wiele i u nich problemy z kieszonkami przyzebnymi są bardzo rzadko spotykane.

Niedobór witamin

Witamina C ma również silne działanie chroniące przed bakteriami i wpływa na funkcjonowanie naszych naczyń krwionośnych. Jej niedobory sprawiają, że nasze zęby są bardziej podatne na próchnicę a dziąsła będą blade, bolesne, cześcią będą krwawić. Zbyt małe ilości witaminy C utrudniają gojenie się ran po zabiegach stomatologicznych oraz mogą sprawić, że będzie problem z regeneracją błon śluzowych po chorobach wirusowych.

Gdzie można znaleźć witaminę C?

Witamina C znajduje się w wielu produktach naszej diety codziennej. Wbrew pozorom jej największe ilości nie będą w owocach cytrusowych. Bogate w witaminę C są między innymi zielone liściaste warzywa takie jak szpinak, natka pietruszki a także kiszona kapusta, pomidory, papryka, ziemniaki, czarna porzeczka, truskawka czy czarny bez.

Ważne jest także to, że witaminę C będzie trudno przedawkować. Dzieci do 6 roku życia powinny spożywać około 40 mg na dobę, W okresie ryzyka na infekcję można dawkę zwiększyć do 90mg u starszych dzieci i dorosłych, gdzie normalnie będzie na poziomie 60 mg. Nadmiar witaminy będzie jednak wydalony z moczem, dlatego nie trzeba się jej obawiać. jeśli w dłuższym okresie będzie się jej bardzo wiele spożywać mogą się pojawić zaburzenia w pracy układu nerwowego.

Autor

Piotr Sadowski

Redakcja dentysta-stomatolog24.pl